سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 حجاب از دیدگاه قرآن و عهدین - قرآن و عهدین

نگاه متفاوت به ازدواج از دیدگاه قرآن و عهدین

پنج شنبه 87 اردیبهشت 5 ساعت 11:9 عصر

نگاه متفاوت به ازدواج از دیدگاه
قرآن و عهدین

قرآن کریم

قرآن کریم هنگامی که به مقوله ازدواج می‌رسد بی درنگ
دستور آن را برای پیروان
خویش به عنوان نسخه شفابخش
جوانان (اعم از دختر و پسر) می‌پیچد
:«و انکحوا الایامی منکم و
الصالحین من عبادکم و ایمائکم ان یکونوا فقرآء یغنهم الله من فضله و الله واسع
علیم
» «ای مسلمانان! مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید.
غلامان و کنیزان صالح و
درستکار تان را اگر فقیر و
تندگدست هستند. خداوند از فضل خود آنان را بی
نیاز می‌سازد.(1)

پیام‌ها:
1. با زنان ازدواج کنید که (زنان از جنس شما است) بدلیل
جمله (منکم)
2.ازدواج مقدس است، مخصوص مردان و زنان آزاد و حرّ
نیست؛ بلکه شامل حال و
حقوق بندگان
و کنیزان نیز مراعات شده است.(و الصالحین من عبادکم و ایمائکم
)

3.فقر موجب فحشاء نبایستی بشود. باید در ازدواج دست
فقیران را گرفت.(ان یکونوا فقراء یغنهم الله من فضله
)

4. در کمک به امر ازدواج خداوند از همه داراتر است. لذا
امر ازدواج با هر
بدبختی و
تنگ دستی که انجام شود آخرش به موفقیت را به دنبال دارد و این
همان فضل خداواندی است(و الله واسع علیم
)

5. خدواند نتها وسعت در رزق دارد بلکه علیم و آگاه به
احوال بندگانش می‌باشد. (و الله واسع علیم

در ضمن کسانی که امکان ازدواج
برای شان ممکن نیست قرآن هیچ گاه اجازه فحشاء
را نمی‌دهد؛
بلکه برعکس پاکدامنی را شعار می‌دهد و آنان را به پاک دامنی
دعوت می‌فرماید: «...والیستعفف الذین لا یجدون نکاحاً حتی یغنیهم الله من فضله» «...این کسانی که امکان ازدواج را ندارید، باید پاک دامنی را پیشه خویش قرار
داده تا خداوند شما را از فیبلخویش بینیاز گرداند. (2)
»

پیام‌ها:
1. عفت زن و مرد شعار قرآن کریم است. (و الیستعفف الذین
لا یجدون نکاحاً
)
خدواند از خزانه و فضل خویش فقرآء دارا می‌کند. (حتی
یغنهم الله من فضله
)
از همه گذشته ازدواج در مکتب
اسلام و قرآن
به عنوان سنت حسنه خاتم پیامبران معرفی کرده است: آنجا که پیامبر
اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) فرموده است: «النکاح
سنّتی فمن رغب عن سنّتی فلیس منی
» «ازدواج روش من است هر که از آن سر بازند
از من نیست(یعنی آن شخص از امت پیامبر خاتم نیست) (3)
و در جای دیگر فرموده استتناکوا و تکثروا فانّی اباهی بکم الامم
یوم القیامة
» «ازدواج و تکثیر نسل کنید زیرا که
(من پیامبر) در روز قیامت به شما افتخار می‌کنم
» (4)
پیام‌ها:
1. ازواج در اسلام به عنوان یک سنت حسنه پیامبر خاتم
شناخته شده است
(النکاح سنّتی) که در هیچ یکی از آئیین
پیامبران اولوالعظم و صاحبان شریعت
چنین چیزی
به چشم نمی‌آید
.
2. در اسلام سر بازدن از ازدواج توبیخ دارد.
در عهدین
چنین چیزی نیسته که هیچ بلکه به مجردی تشویق می‌شود. پاپ‌ها اکثر شان مجردند.
عهد عتیق
:

عهد عتیق با اینکه در ازداواج آدم و حوا یکی بودن را شعار می‌دهد  ولی  ازدواج را نوعی دوری و جدای از پدر و مارد دانسته و گرایش مرد را به زن گرایی (زن زلیلی) برمی‌شمارد. آنجا که گفته است: «مرد، (با ازدواج کردن) پدر و مادر خود را ترک کرده و با زن خویش خواهد پیوست و یک تن خواهد شد.» (5)
پیام‌ها:
1. یکی بودن زن و شوهر شعار خوبی است.
2. چرا از پدر و مادر جدا شود و ارتباط فامیلی و خانوادگی و صله رحیم چه می‌شود؟!!!
3. شاید بدین جهت است که ازدواج پیش یهودیان مبارک نیست و آن را شر می‌پندارند.
4. و دیگر این که زن به وسلیه ازدواج برده مر می شود. و شوهر در همه امور مولی و آقای اوست. و از سبب زن شوهر دار (حکمش در پیش یهودیان) مانند فرد قاصر، صبی و مجنون است. و برای او خرید و فروش (بدون اجازه شوهر) جائز نیست. و همه دارایی زن اعم از کسب و کار و حتی هدیه های روز عروسی او مربوط به شوهر است.
5. زن از شوهر ارث نمی‌برد؛ جز مهریه‌‌اش را، تازه حق مطالبه مهر را تا مادام که مرد زنده است و یا طلاق نداده است. ندارد. (5)






پینوشت‌ها:
1.نور/32.
2. همان.
3.مجلسی، بحار الانوار،ج100، ص22.
4. پشین.
5. پیدایش 2: 24.
6. از شماره سه به بعد مربوط به: احمد، شلبی، مقانة الادیان الیهودیة صص301 و 302.

نوشته شده توسط : مهدی محمدی

نظرات ديگران [ نظر]


حجاب از دیدگاه قرآن و عهد عتیق

جمعه 87 فروردین 30 ساعت 11:57 عصر

حجاب از دیدگاه قرآن و عهد عتیق

در دستان آفرینش عهد عتیق در کتاب تورات تکه ای از بی حجابی به چشم می‌آید! بدین گونه که حضرت آدم و حوا هنگامی که در بهشت بوده اند، برهنه بوده و از این حالت خجلت هم نداشته اند. و این صریح کلام تورات است: «آدم و زنش (حوا) هر دو برهنه بودند و خجلت نداشتند!» (1)
 و حال آنکه در قرآن حجاب به عنوان یک وظیه زن شناخته شده و در داستان حضرت آدم و حوا هیچ گونه بی حجابی به چشم دیده نمی‌شود! لذا در قرآن کریم پس از آنکه آن دو حضرت از آن درخت ممنوعه استفاده نمودند. که خود یک ترک اولی بود! لباس بهشتی از تن آنان ریخت و بدن آنان نمایان شد. «
...فبدت لهما سؤآتهما....» (2) یعنی«پس از آنکه شرمگاهشان نمایان شدند...»
حضرت آدم و حوا از این وضع بی حجابی خجالت کشیدند و در سدد چاره جویی برآمدند! از این رو، از برگ‌های درختان پوشش برای خودشان تهیه دیدند!قرآن می‌فرماید:«
یخصفان علیهما من ورق الجنة..(3) «شروع کردند از برگ‌های درختان باغ بهشت برای خود پوشش و حجاب به جسباندن برگ‌ها بدن و شرمگاهان شان...» شاید پس از همین عمل آن دو پدر بزرگ و مادر بزرگ ما انسان ها بوده است که خداوندبرای آنان لباس سفارش کرده است از پوست حیوانات و این عمل در ظاهر لباس ظاهری و پوشش است و لی در واقع لباس تقوی است که مرد و زن را از حجوم دیگران باز می‌دارد و آن برای مردان و زنان یک فرهنگ خوب و عالی شناخته شده است .
حجاب یک فرهنگ است نه یک اجبار و این حجاب اختصاص به زنان ندارد که غربی ها زنان را مورد تهاجم فرهنگی قرار داده اند. و از این طریق از زنان مسلمانان سوی استفاده می‌کنند. نتنها از زنان مسلمان بلکه از کل زنان و زن‌های کشورهای غربی خود امنیت کامل ندارند چون که در کتاب عهدید عتیق و تورات از بی حجابی تبلیغ شده است و لذا  به صراحت آیه ذیل معلوم می‌شود که آن دو حضرت کاملاً تقوی الهی را  که حجاب یکی از آن است مراعات می‌کرده اند!
آن جا که می‌فرماید:
«یا بنی آدم قد انزلنا علیکم لباساً یُواری سؤآتکم و ریشاً و لباس التقوی ذلک من آیات الله لعلهم یذکرون» (4) «ای فرزندان آدم! همانا بر شما جامه‌ای فرو فرستادیم که شرمگاه شما را بپوشاند و هم زیبایی و زیور تان باشد و جامه پرهیزگاری این بهتر است! این (حجاب)‌از نشانه‌ها و آیات خداوند است. باشد که (بندگان من اعم از زن و مرد) پندگیرند»
قرآن کریم در جای دیگر، از دواج را که یکی از راه‌های پیش گیری فحشا و منکر است و حجاب را تأمین میکند. آن را به عنوان لباس تقوی مردم و زن که تعهد و پایبند ازدواج مرد وزن در زندگی است و آن در سنت اسلامی به عنوان و سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله)معرفی شده است. دانسته است: «احل لکم لیلة الصیام الرفث الی نسائکم هن لباس لکم و انتم لباس لهن...»(5) «در شب که روز آن روزه دارید آمیزش با زنانتان برای شما حلال است،‌ زیرا که آنان برای شما و شما برای آنان (بهترین) پوشش هستید!»
------------------------------------------------------
پانویشت‌ها:
(1) عهد عتیق ، پیدایش2: 25.
(2) قرآن سروه طه/121.
(3) طه/121.
(4) اعراف/26.
(5) بقره/187.

 

 

 


نوشته شده توسط : مهدی محمدی

نظرات ديگران [ نظر]


: لیست کامل یاداشت های این وبلاگ :