سفارش تبلیغ

پایه عکاسی مونوپاد
تبلیغات در پارسی بلاگ
 عیسی مسیح در قرآن و عهد جدید(1) «اجداد » - قرآن و عهدین

عیسی مسیح در قرآن و عهد جدید(1) «اجداد »

سه شنبه 86 اسفند 28 ساعت 11:3 عصر


اجداد حضرت
عیسی 

عهد جدید

انجیل متّی،‌ سلسله نسب حضرت عیسی مسیح را به حضرت ابراهیم
خلیل  داوود‌ پیامبر،‌(ع) می‌رساند و می‌نویسد: داود و ابراهیم پیغمبر، هردو، جد
عیسی مسیح بودند. بدین شرح: ابراهیم پدر اسحاق، اسحاق پدر یعقوب و او پدر یهودا و
برادران او بود، یهودا پدر فارص و زارح و... وحضرت یَسی پدر داود پیغمبر و داود
پدر سلیمان و او پدر رحبعام... متان پدر یعقوب و یعقوب پدر یوسف و یوسف شوهر مریم
و مریم مادر عیسی مسیح بود.[1] مجموعاً از یوسف شوهر مریم تا حضرت ابراهیم 40
نفر واسطه می‌خورند. و لذا انجیل متی می‌نویسد: به این ترتیب افرادی که در بالا
نامشان برده شد، از ابراهیم پیغمبر تا داود پیغمبر چهارده نفر و از داود پیغمبر تا
زمان تبعید یهودی‌ها به بابل چهارده نفر و از زمان تبعید تا زمان مسیح هم چهارده
نفر بودند[2] در
نتیجه، از یوسف تا حضرت ابراهیم خلیل (ع) چهل واسطه در کار است. انجیل لوقا، نسب
حضرت عیسی را تا آدم، از آدم تا خدا،  ادامه داده است از این رو، گفته است: یوسف بن
هالی بن متاب بن لاوی... بن اسحاق بن ابراهیم... بن سام بن نوح ...بن شیث بن آدم
بن الله.[3]



نقد و تحلیل

1. میسحیان در عهد جدید، از این جهت اصرار دارند که شجره
نامه حضرت عیسی را به داود پیامبر برساند که پیش گویی عهد عتیق را در مورد منجی و
مصلح که از نسل داود خواهد آمد و پادشاهی او را زنده خواهد کرد؛[4] بر
حضرت عیسی تطبیق دهند. و از سوی دیگر می‌خواهند نسبت او را به اسحاق برساند. بدین
سبب که مسیحیان، مصلح کل را از فرزندان اسحاق می‌دانند، آن جا که، گفته است: حضرت
ابراهیم، اسحاق را برای قربانی به قربانگاه برد و خداوند گوسفندی فدیه‌ی او کرد،
تا با زنده ماندنش مصلح جهانی از نسل او پدید آید. [5]

2. شناسنامه که عهد جدید، برای حضرت عیسی ذکر کرده است، از
چند جهت قابل نقد است:

اول؛ شجره نامه انجیل متی، که آن را به سه دسته‌ی چهارده
نفری تقسیم شده؛ دسته سوم سیزده نفر اند، نه چهارده نفر، پس باید افتادگی یا
اشتباهی صورت گرفته باشد. دوم؛ شجره نامه انجیل متی با انجیل لوقا فرق دارد؛ زیرا
که لوقا، نسب عیسی را به آدم، از آدم به خدا می‌رساند. و حال آن‌ که در انجیل متی
به چنین چیزی اشاره نشده است. سوم؛ شجره نامه‌های بالا؛ شجره نامه یوسف همسر مریم
است، نه حضرت عیسی و مریم مقدس. چهارماً؛ علی فرض که این شجره نامه ها درست باشد و
بخواهد نسبت حضرت مسیح را ثابت کند، حضرت عیسی از یوسف آفریده نشده، بلکه او به
فرمایش عهد جدید و قرآن از روح القدس فرشته‌ی مخصوص حامل روح الهی آفریده شده است.[6]اگر
حضرت مسیح پدری به نام «یوسف» داشت، هیچ گاه، خودش را بی پدر معرفی نمی‌کرد و نمی
گفت:
«وَ بَرًّا بِوالِدَتی وَ لَمْ
یَجْعَلْنی جَبّارًا شَقِیًّا»
[7]«خداوند،
مرا نسبت به مادرم، نیکوکار قرار داده؛ و جبّار وشقی قرار نداده است.» از این آیه،
به خوبی استفاده می‌شود که حضرت مسیح پدر نداشته است. اگر پدر می‌داشت، می‌گفت: براًّ
بوالدینی، و اگر داشت و یادی از او نمی‌کرد، قطعاً جزء جبّار وشقی به حساب می‌آمد.
و حال آن که خودش می‌گوید: خدا مرا جبّار و شقی قرار نداده است:
«وَ
لَمْ یَجْعَلْنی جَبّارًا شَقِیًّا»

قرآن کریم

قرآن کریم، دارای روش زنده، پویا، استوار بر حق و راستی
است؛ از این رو، معتقد است آن‌چه را که از داستان حضرت عیسی نقل می‌کند، جز حق و
حقیقت چیزی نیست:«اِنَّ هذا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ...»[8]
ناسنامه حضرت عیسی را چون اناجیل مفصّل بررسی نکرده است، امّا فقط اشاره کوتاه
به پدرش بنام «عمران» و مادرش به اسم «همسر عمران» (بدون ذکر نام او) نموده است:
«إِذْ
قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ...
»[9]ای پیامبر، به یاد آور! هنگامی را که همسر عمران گفت...» در جای دیگر حضرت
مریم بنام برادرش هارون مورد خطاب واقع شده‌ است:
«یا
أُخْتَ هارُونَ...»
[10]«ای
خواهر هارون...!»
در سوره انعام، هارون از ذریه ابراهیم برشمرده شده است: «وَ
وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ ...َ مُوسى وَ هارُونَ وَ کَذلِکَ نَجْزِی
الْمُحْسِنینَ»
[11] قرآن
مجید، منکر نسبت حضرت عیسی به ابراهیم خلیل نیست؛ منتها، نسبت او را به بنیانگزار
توحید از راه شجره نامه مادرش حضرت مریم «س» می‌رساند. «وَ تِلْکَ حُجَّتُنا
آتَیْناها إِبْراهیمَ عَلى قَوْمِهِ... وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ ....
وَ زَکَرِیّا وَ یَحْیى وَ عیسى وَ إِلْیاسَ کُلُّ مِنَ الصّالِحینَ.»
[12] «اینان (یعنی ذرّیه‌ی حضرت ابراهیم)
حجج و آیات ما بر قوم او هستند،که به ابراهیم بخشیده و داده‌ایم. (مانند) حضرت
اسماعیل، اسحاق،‌ یعقوب، ....،زکریا، یحیی، عیسی و الیاس پیامبر، که همگان از
صالحان و پیامبران الهی هستند.»

این آیات به روشنی می‌رسانند، که مریم از مقام والای برخور
دار است. و خداوند به وسیله او زن را موجود با ارزش و الهی معرفی نموده است. و
خداوند به پاس احترام و زحمات مریم مقدس، شجره طیبه حضرت مسیح را از ناحیه مادر،
به حضرت ابراهیم نسبت می‌دهد؛ و می‌خواهد بگوید: زن در نزد خداوند مثل مرد است،
هیچ تفاوتی در ارزش هایی الهی ندارد. بلکه مادری چون مریم بالاتر از خیلی مردها
است؛
«... وَ لَیْسَ الذَّکَرُ کَاْلأُنْثى ...»[13]از همه
بالاتر، خداوند در قرآن کریم، خبر داده است، که ذریه آل عمران، بوسیله حضرت مریم
حفظ و بر عالم برتر شمرده شده است.«إِنَّ اللّهَ اصْطَفى آدَمَ وَ نُوحًا وَ
آلَ إِبْراهیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمینَ»
[14]زیرا که
نسل عمران، از چهار شخصیت بزرگوار به نسل های پسین رسیده است و آنان عبارت اند از:
حضرت موسی کلیم، برادرش هارون، مریم مقدس.، و فرزندش عیسی مسیح (ع) و قرآن از آنان
به نام آل عمران یاد کرده است و یکی از سوره هایش را بنام «آل عمران» به آنان
اختصاص داده است.


[1].
متی1:‌1- 17.  

[2].
متی1:‌17.  

[3].
لوقا 3: 23- 38.  

[4]. اشعیاء،11: 1و 2 و 4 و ....

[5]. عهد قدیم، پدایش، 22: 1.

[6]. آل علی، سید محمد ادیب، مسیحیت، 4، مرکز مدیریت
حوزه علمیه قم، چاپ اول، 1385.

[7]. مریم/32.  

[8]. ال عمران/62.

[9]. آل عمران/35.  

[10]. مریم/28.

[11]. انعام/84.  

[12]. انعام/83 – 85.  

[13]. ال عمران/36.

[14]. آل عمران/33.  


نوشته شده توسط : مهدی محمدی

نظرات ديگران [ نظر]


: لیست کامل یاداشت های این وبلاگ :