سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 گونه‌‌ی خلافت در قرآن و عهدین - قرآن و عهدین

گونه‌‌ی خلافت در قرآن و عهدین

پنج شنبه 87 اردیبهشت 19 ساعت 9:44 صبح
مقدمه

در این قسمت از برنامه به بررسی وجوه متمایز حکومت و خلافت آدم از منظر قرآن و عهدین به بحث می‌نشینیم باشد که حقیقت جویان بوستان معرفت از میان این مطالب درستی و گژی اندیشه قرآن و عهدین را به درستی دریابند!

گونه‌ای خلافت
تورات
در تورات از عهد عتیق، نمونه‌های زیادی از خلافت پیامبران به چشم می‌خورد که بیشتر آن‌ها بیانگر نوعی خلافت مادی است مانند: پدر امت بودن (1) پادشها و رهبری دنایی(2) مالکیت سرزمین‌های زیاد(3) زیادی نسل پیامبران،(4) فرستادن باران به نفع آنان،(5) حاصل خیزی زمین و زراعت برای پیامبر، (6) افزایش دارای و ثروت او، (7) تولد فرزندان برای افزایش قدرت و نیرونی جنگی و کاری(8)
بنابراین تورات که مهمترین کتاب عهد قدیم است، از حکومت‌های دنیایی برای پیامبران دم می‌زند و لذا در خلافت حضرت آدم (ع) نیز بر این باور است که خلافت او در زمین از نوع خلافت دنیوی بوده است! از این رو تورات معتقد است ؛ خداوند آدم را پس از آفرینش در بهترین جای دنیا یعنی باغ عَدَن جا داد تا او خوش باشد و این خوشی و خوشگذرانی و دنیا خواهی در داستان‌های عهدین موجب می‌زند! پیامبران را مثل پاداشان که به دنبال قدرت و دنیا طلبی هستند معرفی میکنند!
:لذا در   تورات چنین آمده است: «خداوند خدا، باغی در عدن بطرف مشرق غرس نمود و آدم را که آفریده بود در آن‌جا گذاشت(9)
قرآن کریم
در قرآن کریم، بیشترین اشارات به جانشینی و خلافت معنوی پیامبران و بویژه خلافت حضرت آدم  در روی زمین شده است. آن جا که قرآن کریم در خلافت آدم  فرموده است: «اذ قال ربّک للملائگة انی جاعل فی الاض خلیفة» (10) و در داستان حضرت داوود (ع) تصریح شده است که حکومت تو برای بر پاداشتن حق و حقیقت بین مردم است« یا داود انا جعلناک خلیفة فی الارض فاحکم بین الناس بالحق» (11)  از این رو، در داستان آفرینش مشخص است که چک و چانه زنی های  فرشته‌ها  با  خداوند روی  خلافت  و حکومت معنوی و دینی است.  «قالوا أ تجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء...»  (12) سخنی از خلافت دنیایی مطرح نیست! خداوند به منظور خلافت دینی و برتری آدم بر دیگر موجودات بود که اشاره به گستره فهم، شعور و استعداد، اداره حکومت دینی و... را به رخ فرشته‌ها کشیده است: «و علم آدم الاسماء کلّها...» (13‌) آن وقت بود که فرشته ‌ها، مهر سکوت به لب زندند و هیچ حرفی دیگه برای گفتن نداشت! آنگاه خداوند فرمود« قال یا آدم انبأهم باسمائهم فلما انبأهم باسمائهم قال أ لم أقل إنی اعلم ما غیب السموات و الاض و اعلم ما تبدون و ما تکتمون»(14) 
نتیجه
از این رو،  از  داستان‌‌های  قرآن خلافت در خدمت دین و معنویت و  از  عهدین حکومت در خدمت قدرت، ثروت  و دنیا طلبی  استفاده می‌شود!!!

پینویشت‌ها:
1. پیدایش 12: 2.
2. همان.
3. پیدایش 9: 2 و 3.
4. پیدایش17: 2.
5. پیادیش 27: 28.
6. پیشین.
7. پیدایش 13: 4- 3.
8. پیدایش 18: 10.
9. پیدایش 2: 8.

10. بقره/30.
11. ص/26.
12. بقره/30.

13. بقره/ 31.

14. بقره/33.


نوشته شده توسط : مهدی محمدی

نظرات ديگران [ نظر]


: لیست کامل یاداشت های این وبلاگ :