عصمت پیامبران در قرآن کریم - قرآن و عهدین
عصمت پیامبران در قرآن کریم
قرآن مبین انبیاءالهی را دارای عصمت میپندارند. از این رو، شیعه بر آنند
که انبیاء و امامان از ابتدای کودکی تا پیایان عمر پاک میباشد.
و برای این نظریه دو دلیل اقامه کرده است.
1. عقل
از نطر عقل کسی که مسؤلین رهبری و هدایت بشری به او واگذار شده، نمیشود
یک انسان معمولی باشد. که هر نوع اشتباه و فراموشی به او دست دهد. زیرا که
او در معرض دریافت و باز دهی وحی قرار میگیرد. اگر اشتباهی در این در هر
کدام پیش آید، احکام الهی و تشریع به کلّی اشتباه به مردم تفهیم و رسانده
میشود در آن صورت مردم هیچ گاه به سخن کسی گوش فرا نخواهد داد. و بی
اعتمادی سراسر جامعه بشریت را فرا میگیرد. و خدواند هم اگر میخواند
ارتباطی با مردم داشته باشد ناگزیر از راه بشر و همین انبیاء و معصومین
(ع) رابطه ایجاد میکند و اگر پیامبران و امامان (ع) عصمت نداشته باشند
پیامها، اشتباهی دریافت و بازدهی میشود. و در نتیجه این ارتباظ قطع
میشود.
2. نقل
آیه تطهیر پیامبر و اهل بیت او را معصوم و از هرگونه رجس و پلیدی مبرا ساخته است. «و .... و اطعن الله و رسوله و انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» (1)
«فقط از خدا و رسولش پیروی کنید. جز این نیست که همواره خدا میخواهد هر
گونه پلیدی را از شما اهل بیت [که به روایات شیع و اهل سنت مصداق بارز این
آیه محمد،علی، فاطمه، حسن و حسین پنج تن آل عبا و دیگر امامان معصوم
میباشند] برطرف نماید. و شما را چنان که شایسته است.[از همه گناهان و
معاصی پاک و پاکیزه گرداند»
خداوند در این آیه، اطاعت از اهل بیت پیامبر (ص) را مرادف با اطاعت خود و
پیامبر خویش حضرت محمد بن عبد الله (ص) قرار داده است. و پس از آن فرمود:
که اراده خداوند به طهارت و پاکی شما اهلبیت تحقق یافته است. یعنی اینکه
امر عصمت برای اهل بیت پیامبر (ص) همچون عصمت خداوند و پیامبرش از جانب
خداوند امر لازم و حتمی شمرده شده است. (2)
از این رو، عقل سلیم و قران کریم و روایات معصومین (ع) عصمت را از لازمه کار و مقام انباء و امامان بر رسیده است.
پینوشتها:
1. احزاب/33.
2. تیجانی، محمد چکیده اندیشههاص 150.
نوشته شده توسط : مهدی محمدی
نظرات ديگران [ نظر]
: لیست کامل یاداشت های این
وبلاگ :