سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 قرآن و عهدین

کوج

سه شنبه 87 اردیبهشت 31 ساعت 7:25 عصر
به قلم سبز فرزندش: سید محمد علی موسوی
همه چیز برای کوج آمده بود:
تنهایی پر از سکوت محراب خانه گلی، سجاده گسترده روی زمین و با نوی که شبنم وجودش قطره قطره می‌چکید. آهسته از جا برخواست؛ دست به زمین و دست به پهلو.

زنجیر تکبیر آرام آرام بسته شد؛ بالا آمد رسید کنار گوش‌های پوشیده در مقنعه. صدای آلله اکبر، گوش فرشته‌گان را نوازش و دل زمینیان را آرامش داد. پیش از آنکه نام پروردگار روی غنچه لب‌هایش بنشیند؛ روحی پرستنده او در گلستان [حریم کبرایی] با خدا نجوا می‌کرد:
نه از خود که لبریز از معنویت بود و سیراب زلال مناجات ؛ نه از پدر که نزدیکتر از وی پیش خدا نشسته بود؛ نه از مادر مهمان شده بهشتیان؛ نه از شوهر به زندان افتاده دوزخیان؛ نه از فرزندان که دوشا دوش وی پر میِ‌گشودند. که از من و تو! می‌دانم چه می‌گفت و چگونه!حلقه‌های اشک، نگاه‌های او را پوشانده  و دانه‌های مروارید در صورتش غلطید. نگین قنوتش با آسمان و خانه زمینیان  را  روشن  کرده بود.
دست هایش پر از ستاره‌های آرزوی من- تو- او برمی‌گشت، و روی دل‌های نگران ذهن بی خانمان و روح سرگردان می‌نشست. نگاهایم را به او آویختم؛ فروتنانه خم شد سر به آستان دوست نهاد، می نشست و دو باره ...لحظه به لحظه اوج می‌گرفت. یک چهارم، کمتر یا بیشتر زمانش این گونه می گزراند و دیگر لحظه‌ها را برای کارهای دیگر. فراموش نمی‌کنم! این روزها، یک دست در قنوت بر می‌داشت؛ شاید چشمانم تار می‌دید؛ یا از پهلو نگاهش می‌کردم؛ یا ژرف نمی‌دیدم؛ شاید شبانگاه در محراب می‌استاد یا... یا ... آخر نمی‌دانم!


نوشته شده توسط : مهدی محمدی

نظرات ديگران [ نظر]


گونه‌‌ی خلافت در قرآن و عهدین

پنج شنبه 87 اردیبهشت 19 ساعت 9:44 صبح
مقدمه

در این قسمت از برنامه به بررسی وجوه متمایز حکومت و خلافت آدم از منظر قرآن و عهدین به بحث می‌نشینیم باشد که حقیقت جویان بوستان معرفت از میان این مطالب درستی و گژی اندیشه قرآن و عهدین را به درستی دریابند!

گونه‌ای خلافت
تورات
در تورات از عهد عتیق، نمونه‌های زیادی از خلافت پیامبران به چشم می‌خورد که بیشتر آن‌ها بیانگر نوعی خلافت مادی است مانند: پدر امت بودن (1) پادشها و رهبری دنایی(2) مالکیت سرزمین‌های زیاد(3) زیادی نسل پیامبران،(4) فرستادن باران به نفع آنان،(5) حاصل خیزی زمین و زراعت برای پیامبر، (6) افزایش دارای و ثروت او، (7) تولد فرزندان برای افزایش قدرت و نیرونی جنگی و کاری(8)
بنابراین تورات که مهمترین کتاب عهد قدیم است، از حکومت‌های دنیایی برای پیامبران دم می‌زند و لذا در خلافت حضرت آدم (ع) نیز بر این باور است که خلافت او در زمین از نوع خلافت دنیوی بوده است! از این رو تورات معتقد است ؛ خداوند آدم را پس از آفرینش در بهترین جای دنیا یعنی باغ عَدَن جا داد تا او خوش باشد و این خوشی و خوشگذرانی و دنیا خواهی در داستان‌های عهدین موجب می‌زند! پیامبران را مثل پاداشان که به دنبال قدرت و دنیا طلبی هستند معرفی میکنند!
:لذا در   تورات چنین آمده است: «خداوند خدا، باغی در عدن بطرف مشرق غرس نمود و آدم را که آفریده بود در آن‌جا گذاشت(9)
قرآن کریم
در قرآن کریم، بیشترین اشارات به جانشینی و خلافت معنوی پیامبران و بویژه خلافت حضرت آدم  در روی زمین شده است. آن جا که قرآن کریم در خلافت آدم  فرموده است: «اذ قال ربّک للملائگة انی جاعل فی الاض خلیفة» (10) و در داستان حضرت داوود (ع) تصریح شده است که حکومت تو برای بر پاداشتن حق و حقیقت بین مردم است« یا داود انا جعلناک خلیفة فی الارض فاحکم بین الناس بالحق» (11)  از این رو، در داستان آفرینش مشخص است که چک و چانه زنی های  فرشته‌ها  با  خداوند روی  خلافت  و حکومت معنوی و دینی است.  «قالوا أ تجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدماء...»  (12) سخنی از خلافت دنیایی مطرح نیست! خداوند به منظور خلافت دینی و برتری آدم بر دیگر موجودات بود که اشاره به گستره فهم، شعور و استعداد، اداره حکومت دینی و... را به رخ فرشته‌ها کشیده است: «و علم آدم الاسماء کلّها...» (13‌) آن وقت بود که فرشته ‌ها، مهر سکوت به لب زندند و هیچ حرفی دیگه برای گفتن نداشت! آنگاه خداوند فرمود« قال یا آدم انبأهم باسمائهم فلما انبأهم باسمائهم قال أ لم أقل إنی اعلم ما غیب السموات و الاض و اعلم ما تبدون و ما تکتمون»(14) 
نتیجه
از این رو،  از  داستان‌‌های  قرآن خلافت در خدمت دین و معنویت و  از  عهدین حکومت در خدمت قدرت، ثروت  و دنیا طلبی  استفاده می‌شود!!!

پینویشت‌ها:
1. پیدایش 12: 2.
2. همان.
3. پیدایش 9: 2 و 3.
4. پیدایش17: 2.
5. پیادیش 27: 28.
6. پیشین.
7. پیدایش 13: 4- 3.
8. پیدایش 18: 10.
9. پیدایش 2: 8.

10. بقره/30.
11. ص/26.
12. بقره/30.

13. بقره/ 31.

14. بقره/33.


نوشته شده توسط : مهدی محمدی

نظرات ديگران [ نظر]


<      1   2      
: لیست کامل یاداشت های این وبلاگ :